آبزیان خلیج فارس؛ مستند سرپایان | فانوس دریا
 
ویدئو دریایی کدخبر: 19914 منبع:

آبزیان خلیج فارس؛ مستند سرپایان

در این مستند که تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن توسط سید علی محترمی صورت پذیرفته به بررسی سرپایان و نرم تنانی مانند هشت پا و سپیداج پرداخته می شود.

مشاهده ویدئو در کانال

به گزارش مرین‌پرس، در این مستند که تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن توسط سید علی محترمی صورت پذیرفته به بررسی سرپایان و نرم تنانی مانند هشت پا و سپیداج پرداخته می شود.

در ویکی‌پدیا در خصوص سرپایان آمده است: سَرپایان (Cephalopods) رده‌ای از جانوران شاخهٔ نرم‌تنان هستند. به آن‌ها سرپاوَران هم گفته شده‌است. ویژگی سرپایان، قرینه بودن دو بخش بدن، داشتن سر برجسته، و داشتن بازو یا شاخک است. همگی سرپایان دریازی هستند. از آنجا که سرپایان قادر به ترشح مرکب از بدن خود هستند ماهیگیران به آن‌ها ماهی‌های مرکب می‌گویند.

از جانوران سرپا می‌شود هشت‌پا، ماهی مرکب، ناتیلوس، سپیداج، سرپاور، سرپاور دم‌کل، سرپاور جهنمی، شاخ‌قوچی و تانینگیای ایرانی را نام برد.

سرپایان در دوره اردویسین از جانوران چیره بر آب‌ها بودند. این موجودات شکارگر شبانه هستند و لاروهای آن‌ها از پاروپایان و دیگر پلانکتون‌ها و خرچنگ‌های کوچک و بزرگ و صدف‌های خوراکی و حلزون‌ها و ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند و اما فک، شیر دریایی، سمور آبی و همجنس‌های بزرگتر خود (با خاصیت هم‌نوع‌خواری) و… از آن‌ها تغذیه می‌کنند.

جنس‌ها در سرپایان جدا از هم بوده و اما تخم‌های آن‌ها بزرگ و دارای زرده زیاد است و نوزاد آن‌ها فاقد مراحل لاروی بوده و مشابه جانور بالغ اما مینیاتوری آن می‌باشد.

درصد پروتئین موجود در گوشت سرپایان بالا است به این خاطر از محصولات شیلاتی به‌شمار می‌روند. همچنین از مرکب آن در صنعت و حتی در صنایع داروئی می‌توان استفاده کرد یا از صدف داخلی برخی از انواع آن‌ها بخاطر داشتن مواد معدنی مثل کلسیم نیز می‌توان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تور زباله گیری در اقیانوس!

ش آبان ۱ , ۱۴۰۰
به گزارش مرین‌پرس کاربری با انتشار این ویدئو در شبکه‌های […]
مرین‌پرس

دیگر مطالب ارسالی: