یادداشت/چالش‌های توسعه حمل‌ونقل دریایی در ایران | فانوس دریا
 
یادداشت‌ و تحلیل کدخبر: 21761 منبع: بندر و دریا

یادداشتی از عضو هیئت رئیسه‌ اتاق بازرگانی تهران؛

یادداشت/چالش‌های توسعه حمل‌ونقل دریایی در ایران

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت رئیسه‌ اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی به چالش‌های توسعه حمل‌ونقل دریایی در ایران پرداخته است.

عکس هوایی با پهپاد از کشتی کانتینربر در حال حرکت در دریای زلال و پاک

به گزارش فانوس دریا، متن این یادداشت که در نشریه بندر و دریا منتشر شده است به شرح زیر است:

نام دریا را که می‌شنویم اغلب نقش قدرتمند آن در حمل‌ونقل به ذهنمان می‌رسد؛ دریا سهم بالایی از تجارت بین‌الملل دارد و به روایت بهتر یکی از منابع بسیار خوب ارزآوری است. برای هر کشوری که توسعه‌ خود را در بحث لجستیک و حمل‌و‌نقل می‌بینید، نقش دریا انکارناپذیر است. حال اگر موقعیت ایران را در نظر بگیریم، فرصت‌های بسیار خوبی را با توجه به وضعیت سوق‌الجیشی‌مان در شمال و جنوب کشور داریم. دسترسی که ایران به آب‌های آزاد دارد، می‌تواند اتفاق‌های سرنوشت‌سازی را رقم بزند.

حمل و نقل دریایی در جهان- کشتی ها در لنگرگاه

در شمال کشور، دریای خزر از طریق رود ولگا هم فرصت مغتنمی به حساب می‌آید و دسترسی مناسبی به آب‌های آزاد فراهم می‌کند. در این مقطع کنونی موردی که باید در نظر داشت کشور روسیه است که بنادر این کشور فرصت خوبی را می‌توانند برای پهلوگیری کشتی‌های ایرانی ایجاد بکنند و البته زمینه‌های آن نیز از طریق سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شده است.

نقشه ماهواره ای دریای کاسپین

حالا اگر جنوب کشور را در نظر بگیریم  به خلیج فارس و دریای عمان می‌رسیم. جنوب کشور مشخصا می‌تواند برای کشور به‌عنوان گلوگاه عملیات ترانزیتی مورد استفاده باشد. استفاده از این موقعیت‌های یاد شده می‌تواند سهم بسیار خوبی را برای ما در تجارت بین‌المللی، صادرات و واردات و حتی ترانزیت از طریق کشور ایران به کشورهای دیگر ـ به عبارتی ۱۵ کشور همسایه‌ای که داریم ـ فراهم کند.

نقشه ماهواره ای خلیج فارس

ارتقای تجهیزات بندری یکی از مشکلات بزرگ

در این میان نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها آگاه باشیم، یک مورد زیرساخت‌های هر بندر است. زیرساخت‌های بندری آن‌طور که باید در کشورمان مهیا نشده است. اگر نگاهی به رتبه‌بندی اخیر در دنیا داشته باشیم، رتبه‌ ما ازنظر زیرساختی و لجستیکی رتبه‌ هشتاد و سوم در جهان است. اگر بخواهم به یکی از مشکلات بزرگ در این فرآیند اشاره‌ کنم باید به ارتقای تجهیزات بندری بپردازم.

تجهیزات بندری اسکله کانتینری شهید رجایی بندرعباس

در حال حاضر بسیاری از بنادر دنیا تجهیزات پیشرفته‌ای در عملیات تخلیه و بارگیری کالا دارند و می‌توان آن‌ها را در رده‌ نسل ششم و هفتم به‌حساب آورد و این در صورتی است که ما تجهیزاتمان در نسل سوم و چهارم باقی‌مانده است. این مورد به خوبی نشان می‌دهد که ما در گذشته در ارتقای تجهیزات به خوبی عمل نکردیم. همچنین در بحث‌های دانش‌بنیان آن‌طور که باید کار نشده و باید بیشتر به آن توجه کرد و البته به پایانه‌های متمرکز به‌صورت  آماده و مجهز در تمام بنادر فکر کرد. از طرف دیگر تجهیزات مربوط به حمل‌ونقل ترکیبی را هم هنوز آن‌طور که انتظار می‌رود، به کار نگرفته‌ایم.

ایجاد قوانین و مقررات مناسب یکی دیگر از چالش‌ها

مورد دیگر ایجاد قوانین و مقررات مناسب همراه با شرایط نزدیک به کنوانسیون‌های بین‌المللی است؛ ما حتی به تعدادی از آن‌ها ملحق هم شده‌ایم اما نتوانسته‌ایم مقررات شفافی در این زمینه داشته باشیم. منظور از مقررات شفاف، قوانینی برای عملیات ترانزیتی و عملیات سرویس‌دهی به کالاهایی است که نه به‌صورت قطعی به کشور وارد یا خارج می‌شوند بلکه به‌صورت ترانزیتی هستند و  خود می‌توانند ارزآوری خوبی را به دنبال داشته باشند.

نیروی انسانی از مولفه‌های اصلی توسعه

یکی دیگر از مولفه‌های اصلی ما وضعیت نیروی انسانی است. این نکته را در نظر بگیرید که توجه کردن به این سرمایه‌ عظیم خودش جایگاه ویژه‌ای در اقدامات مربوط به درآمدزایی، مطرح‌شدن و پررنگ‌شدن سیاست‌های کلی دارد و می‌تواند ارتقای بخش دریا را به دنبال داشته باشد. در برنامه‌ هفتم حتما می‌توان آن را در نظر گرفت و به آن توجه ویژه‌ای داشت.

مورد حائز اهمیت بعدی، بحث سرمایه‌گذاری است. در واقع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی روی سواحل و بنادر و عملیات مربوط به آن‌ها در کشور می‌تواند نقش بی‌بدیلی در بنادر ایفا کند. از سویی، تضمین سرمایه‌گذاری را برای بحث درآمدزایی ایجاد کنیم و قوانین مالیاتی شفاف داشته باشیم.

در پایان می‌خواهم به مورد دیگری که در راستای هرچه سبزتر شدن بنادر است، اشاره‌کنم. این روزها بسیاری از بنادر در کشورهای مختلف یک گواهی را در چارچوب اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از آلایندگی محیط‌زیست برای کشتی‌های ورودی/خروجی  اعمال می‌کنند. ما هم باید این مورد را برای ناوگان خودمان به‌روز‌رسانی کنیم تا آماده‌ حضور در عرصه‌های رقابت بین‌الملل باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

یادداشت/ بستن تنگه هرمز با غرق نمودن کشتی‌های تجاری قديمی

پ آذر ۱۶ , ۱۴۰۲
محمد مونسان دکتراي مهندسي معماري دريايي و عضو هيأت علمي دانشگاه در یادداشتی به امکان عملی بستن تنگه هرمز با غرق نمودن کشتي­هاي تجاري قديمي پرداخته است.
پوستر و طرح کاریکاتور بستن تنگه هرمز

دیگر مطالب ارسالی: