موضوعات: ویدئو دریایی

نگاه راهبردی امارات به جزیره سقطری یمن

گزارش تصویری شبکه العربیه عربستان از جذابیت های جزیره سقطری یمن که امارات متحده عربی برنامه های ویژه ای برای تسلط بلند مدت و اشغال دائمی آن دارد. | مشاهده ویدئو در کانال

به گزارش مرین‌پرس، مرکز مطالعات خلیج فارس نوشت: جزایر سقطری مجمع‌الجزایری است كه در غرب اقیانوس هند، میان دو قاره آسیا و آفریقا و در دهانه خلیج عدن قرار دارد. این جزایر زیست‌بومی بسته ‌است، به همین خاطر گونه‌های جانوری و گیاهی ویژه ای دارد. نزدیک به یك سوم جانداران این جزیره صرفاً در همین منطقه یافت می‌شوند. گونه‌ای درخت كه به خون اژدها مشهور است، در این منطقه بسیار دیده می‌شود. موقعیت مرکزی سقطری نقطه بسیار ویژه ای برای مبارزه با دزدان دریایی و قاچاقچی‌ها فراهم می آورد. ضمن اینکه جزیره سقطری از این حیث اهمیت فراوانی دارد که مشرف به دریای سرخ و خلیج عدن بوده و حمل و نقل نفت کشور‌های خلیج فارس به بیرون از منطقه از طریق آن صورت می پذیرد و به طور کل خطوط بین‌المللی دریانوردی در آن قرار دارد. این موقعیت استراتژیک سقطری به کشتی ‌ها امکان داده است در آنجا پهلو بگیرند و طبیعت سواحل آن به گونه‌ای است که امکان پشتیبانی از کشتی ‌ها در برابر باد‌های شدید منطقه ای را فراهم می ‌آورد. در حقیقت موقعیت سقطری به قدری حیاتی است که امکان دفاع از یمن و جزیره عرب، خلیج فارس و البته شاخ آفریقا را در ید کنترل کننده آن قرار خواهد داد.

امارات به عنوان بخشی از ائتلاف عربی به رهبری عربستان در حال جنگ با نیروهای انصارالله و‌ کمیته های مردمی در یمن است و طبعاً هدف این ائتلاف به قدرت رساندن عبده ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن می باشد ولیکن از سال ۲۰۱۷ نگاه ویژه امارات به جزیره سقطری نشان داد که اماراتی ها اهداف خاصی را در این جنگ‌ دنبال می کنند که الزاما با اهداف رسمی اعلام شده توسط ائتلاف عربی همخوانی ندارد تا جاییکه رسانه های وابسته به منصور هادی در ماه فوریه ۲۰۱۷ اعلام نمودند كه امارات مانع فرود هواپیمای حامل عبدربه منصور هادی در فرودگاه عدن شد و این كشور عملیات نافرمانی تعدادی از فرماندهان منصور هادی در این شهر را رهبری می كند.

این زمانی است برای آغاز شکاف در این ائتلاف و ظهور جنبش جدایی طلبان جنوب یمن (موسوم به شورای انتقالی جنوب) که طی سالیان اخیر چالش های بسیاری را برای عربستان ایجاد نموده است. از اهداف پنهان امارات در جنگ یمن را می توان تسلط بر مناطق بکر و با موقعیت خاص جغرافیایی نظیر جزیره سقطری نام برد. این كشور راهبرد تسلط بر هر بندری را كه ظرفیت رقابت با بنادر امارات را در زمینه تردد دریایی داشته باشد را پیگیری می‌كند و به دنبال تسلط بر جزایر و بنادر جنوبی یمن است. مجمع الجزایر سقطری یکی از نقاط استراتژیک یمن است که امارات سعی کرده بر آن مسلط شود. راهبرد امارات بدین ترتیب است که سعی می کند از مسیر حضور خود در ائتلاف عربی، بنادر یمن از عدن تا المکلا و المخا (که در جنوب یمن واقع هستند) را زیر نفوذ و تسلط خود داشته باشد تا این بنادر در آینده هیچ تهدیدی برای بندر دبی به ‌عنوان قطب ترانزیت در خلیج فارس ایجاد نکنند.

شکیلا لشکری

دکتری فیزیک دریا

انتشار
منتشر شده توسط:
شکیلا لشکری