یادداشت/واردات کشتی‌­های تفریحی عامل رونق صنایع دریایی

در حوزه کشتي­ سازي بايد نخبگان و نظريه ­پردازان اين صنعت، بجاي «اصرار بر عرضه» کمي هم بر «تحريک تقاضا» تمرکز کنند. در اين مورد خاص، واردات کشتي­ هاي تفريحي نه تنها مي­تواند باعث رونق صنايع دريايي و صنعت گردشگري دريايي و توسعه اقتصادي سواحل شود بلکه در نهايت موجب شکوفايي صنايع کشتي­سازي در ايران خواهد شد.

محمد مونسان/دکترای مهندسی معماری دریایی و عضو هیأت علمی دانشگاه


“روزي يک تاجر کفش وارد روستايي شد. ديد همه مردم پابرهنه هستند و هيچکس کفش ندارد. اين را يک بازار بِکر براي فروش کفش­هاي خود ديد. لذا فورا بساط فروش را پهن کرد. ولي هرچه منتظر شد کسي کفشي نخريد چراکه اصلا نمي­دانستند کفش چيست! و پوشيدن آن چه ضرورت و لذتي دارد. لذا تاجر هوشمند با خود انديشيد که چگونه بايد نياز مردم به کفش را تحريک کند. او به تعدادي از مردم روستا، کفش رايگان داد. حالا دارندگان کفش که لذت پوشيدن کفش بجاي پابرهنه بودن را چشيده بودند، آن را با آب و تاب براي بقيه مردم روستا تعريف مي­کردند. ديري نپاييد که همه مردم روستا به خريدن کفش ترغيب شدند و کفش­‌هاي تاجر فروش رفت.”

در بحث اعتراض دلسوزان جامعه دريايي به مصوبه واردات کشتي­‌هاي تفريحي به عرض ميرسانم که قضيه داستان فوق به نوعي برقرار است. سال هاست که صنايع دريايي ايران از يکي از مهمترين شاخه­‌هاي صنايع دريايي که گردشگري دريايي بوده، محروم بوده است و مردم به ندرت لذت سوار شدن بر کشتي­‌هاي تفريحي را چشيده‌­اند. لذا در نبود يا کمبود کشتي‌­هاي تفريحي، نه نيازي و نه ضرورتي به داشتن کشتي­‌هاي تفريحي در بين مردم ايران احساس نشده است. حالا تصور کنيد براي مدتي، تعدادي کشتي تفريحي از خارج به کشور وارد شود. چه اتفاقي مي‌­افتد؟ مردم کم کم با لذت سفرهاي دريايي با کشتی‌هاي تفريحي آشنا مي‌­شوند و گردشگري دريايي در سبد گردشگري خانواده‌­هاي ايراني جا باز مي­کند. تاجران و مالکان اين کشتي‌­ها سود فراواني به جيب مي­زنند و بدون نياز به وام بانکي و استقراض از دولت، به مرور براي توسعه و به‌سازي و نوسازي ناوگان کشتي­‌هاي تفريحي خود اقدام مي­‌کنند. تاجران ديگر که سودآوري اين صنعت را مي­بينند نيز اين حرکت را تقليد خواهند کرد.

حالا وقتي ضرورت اين امر مشخص شد و بازار نياز به اندازه کافي تحريک شد، نوبت به رونق بازار براي کارخانجات کشتي‌­سازي داخلي مي‌­رسد چراکه قطعا قيمت‌هاي سازندگان داخلي با توجه به نيروي کار ارزان و انرژي ارزان، کمتر از کشتي­‌هاي وارداتي (يا حداقل برابر آن‌ها) خواهد شد بدون دردسرهاي واردات کشتي و مسافت انتقال کشتي‌­هاي کوچک و بزرگ از آنسوي کره زمين به ايران. البته اين مجوز واردات مي­تواند مدت‌­دار باشد مثلا براي 5 سال.

به نظرم وقت آن رسيده است که بايد در صنايع دريايي بگوييم «چشم­ها را بايد شُست، جور ديگر بايد ديد». يکي از مشکلات قديمي در جامعه صنايع دريايي ايران و دلسوزان و وفاداران اين صنعت اين بوده است که «در صنايع دريايي، بخش کشتي‌سازي را خيلي خيلي پررنگتر از ساير بخش­‌ها مانند گردشگري دريايي و ساحلي ديده­‌اند و همين باعث شده که ساير بخش‌­هاي صنايع دريايي به نوعي قرباني صنعت کشتي­‌سازي شوند و در نهايت نيز هيچکدام رشد نکنند». به نظرم در حوزه کشتي­‌سازي بايد نخبگان و نظريه­‌پردازان اين صنعت، بجاي «اصرار بر عرضه» کمي هم بر «تحريک تقاضا» تمرکز کنند. در اين مورد خاص، واردات کشتي­‌هاي تفريحي نه تنها مي­‌تواند باعث رونق صنايع دريايي و صنعت گردشگري دريايي و توسعه اقتصادي سواحل شود بلکه در نهايت موجب شکوفايي صنايع کشتي‌­سازي در ايران خواهد شد چراکه اين بازار به حدي گسترده است که اگر بخوبي تحريک شود، تمامي سواحل شمال و جنوب و جزاير را در برمي­‌گيرد و حتي کشتي‌­سازي­‌هاي کوچک و متوسط بخش خصوصي را هم پررونق خواهد نمود.

مسئله بعد در خصوص دانش فني و ظرافت طراحي و ساخت کشتي­‌هاي تفريحي است. البته که در ايران در سال‌هاي اخير در اين حوزه­‌ها رشد و پيشرفت­‌هاي بزرگي حاصل شده است ولي نبايد اين باعث توقف، غرور نابجا و جُمود طراحي شود. فراموش نکنيم که اگر در بخش­‌هاي نظامي، امروز پيشرفت‌هاي حيرت انگيزي داريم، اولين زيردريايي‌­ها و قايق‌­هاي تندرو و ناوها و ناوشکن­‌ها و هاورکرافت‌ها از خارج وارد شدند و مبنايي شدند براي تکميل دانش طراحي و مهندسي.

به اميد رونق تفکراتي در صنايع دريايي ايران که همه بخش­ها بطور متوازن رشد کنند و هيچ بخشي موجب توقف بخش‌­هاي ديگر نشود.  

شکیلا لشکری

دکتری فیزیک دریا

انتشار
منتشر شده توسط:
شکیلا لشکری