یادداشت/اقتصاد دریامحور و افکار عمومی

امید متین در سرمقاله روزنامه اقتصاد سرآمد به تحلیل موضوع اقتصاد دریامحور و ارتباط مردم و افکار عمومی با آن پرداخته است.

اقتصاد دریامحور پیشران توسعه کشور ایران

به گزارش فانوس دریا، متن یادداشت که در اقتصاد سرآمد منتشر شده به شرح زیر است:

​​​​​​​مردم، اقتصاد دریامحور را نمی‌شناسند. تمام تصورات مردم از دریا، یک ساحل برای قدم زدن است و یک ماهی که ممکن است گاه و گداری بتوانند بخرند و کشتی و نفتکش و شاید هم کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها.به طور کلی، عبارت اقتصاد دریامحور برای مردم ناآشنا و بیگانه است و این بر می‌گردد به عادت دیرینه رادیو و تلویزیون ایران از یک طرف، فعالیت نامناسب و ناکافی فعالان دریاست.

سکوهای نفت و گاز دریایی، حمل و نقل دریایی، شیلات، کشتی سازی و بندرسازی و گردشگری دریایی و ساحلی از مولفه های اقتصاد دریانحور

صدا و سیما که به عادت دیرینه خود، محصور و مسحور چند بازیگر هستند و یک بار مهران مدیری آن‌ها را می‌برد دور همی و یک بار رامبد می‌برد خندوانه و بعد به نوبه می‌روند در برنامه‌های دیگر تا حال ما از هر چه هنر وهنر پیشه‌ است دگرگون شود. آخرش هم مزد صدا و سیما را کف دستشان گذاشتند.از سریال‌ها که هیچ‌کدام دریایی نبوده اند و ازفیلم‌ها که فقط فیلم‌های جنگی خارجی داریم!

به طور کلی چیزی به اسم اقتصاد دریامحور یا فرهنگ دریامحور وجود خارجی ندارد؛ مگر این که موقع پخش یک موسیقی تکراری، دریا را برای زمینه آن نشان دهند. به طور کلی صدا و سیما هیچ گرایش و میلی به مقوله دریا نداشته و ندارند. ممکن است گاهی مستندی از زیر آب‌های دریا نشان دهند که منظورشان نشان دادن جانورهای آن است نه خود دریا!

مردم در ساحل گردشگری گناوه

اما فعالان دریا هم واقعا کم گذاشته‌اند و ازمجموع فعالیت‌های فرهنگی وترویجی به نفع دریا غافل بوده‌اند. شاید به این فکر کرده‌اند که «کار فرهنگی درباره دریا به ما ربط ندارد!» به همین خاطر است که نمایشگاه‌های آن‌ها از مردم موج نمی‌زند. اطلاع‌رسانی برای مردم صورت نمی‌گیرد و به طور کلی در برنامه‌هایشان فقط خودشان هستند و مردم جایگاهی ندارند.

در نمایشگاه‌ها که مهم‌ترین برنامه فرهنگی فعالان دریایی است، به تکیه به این دلیل که «نمایشگاه تخصصی» است، هیچ وجهی برای حضور مردم قائل نمی‌شوند و برنامه‌ای هم برای آن ندارند. اما به نظر می‌رسد که این‌ها اشتباهات بزرگی است.

شاید نتوان به صداو سیما برای فرهنگ‌سازی درباره دریا و اقتصاد دریامحور توصیه‌ای کرد؛ اما به بزرگان دریایی می‌توان پیشنهاد کرد که موضوع را بررسی کنند و بخش فرهنگی فعالیت‌های خود را گسترش دهند.اقتصاد دریا از دریا و سواحل شروع می‌شود؛ ولی به آن جا ختم نمی‌شود. اگر افکار عمومی پشتوانه اقتصاد دریامحور بودند، ما بعد از چندین دهه تازه به فکر دریایی شدن نمی‌افتادیم و دولت‌های قبلی هم به این مقوله ورود جدی می‌کردند.

اقتصاد دریاپایه پیشران توسعه کشور

نقش افکار عمومی مهم است و نقش مردم به عنوان عناصر و اجزاء افکار عمومی اهمیت دارد و نسل‌ آینده دریایی باید از میان همین مردم برخیزند. این‌ها نکاتی که توجه به آن به ما ثابت می‌کند که باید بخش فرهنگی فعالیت‌هایمان را افزایش دهیم به نفع دریا و اقتصاد دریامحور.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

یادداشت/چالش‌های توسعه حمل‌ونقل دریایی در ایران

پ آذر ۱۶ , ۱۴۰۲
سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت رئیسه‌ اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی به چالش‌های توسعه حمل‌ونقل دریایی در ایران پرداخته است.
عکس هوایی با پهپاد از کشتی کانتینربر در حال حرکت در دریای زلال و پاک